Spørgsmål til Energitilsynet om E.ON Produktion

Kære Kamma Eilschou Holm Jonassen,

Jeg skriver fordi vi nu har læst årsrapporten for 2008 for E.ON Produktion A/S (vedlagt), hvilket giver mig anledning til at stille Energitilsynets sekretariat følgende spørgsmål:

Det fremgår af rapporten at E.ON Produktion har et akkumuleret overskud på 88,9 mio. kr. Dette er vel at mærke efter skat. Regner man med en selskabsskat på 28%, svarer dette til et overskud før skat på 123,5 mio. kr. - eller i gennemsnit 33.370 kr. for hver af E.ONs 3.700 varmekunder.
At selskabet har et akkumuleret overskud (og har betalt skat deraf) betyder, at man gennem årene samlet har opkrævet større beløb hos sin eneste kunde, E.ON Varme, end de omkostninger man har haft. Det er vanskeligt at begribe, hvorledes dette er foreneligt med varmeforsyningslovens §20 stk. 1, hvorefter der alene må opkræves nødvendige omkostninger til produktion af varme.

E.ON Produktion har således ikke alene opkrævet samtlige sine omkostninger hos E.ON Varme, men også beløb derudover. Ellers kunne overskuddet ikke være opstået.

Spørgsmål:
Indgår dette faktum i de igangværende forhandlinger mellem sekretariatet og E.ON, og vil forbrugerne få dette - klart for meget betalte - beløb tilbage?

Med venlig hilsen
Marie Louise Allerslev
13. september 2009

PS.  Til vore forbrugerrepræsentanter i E.ON Varme Danmarks ApS' bestyrelse:
På bestyrelsesmødet på torsdag bedes I rejse spørgsmålet, hvorfor E.ON Varme har betalt regninger fra E.ON Produktion, der inkluderer mere end de nødvendige omkostninger.

 

Kære Marie Louise

Kære Marie Louise Allerslev

Kamma har bedt mig om at svare på dit spørgsmål om E.ON Produktions årsrapport 2008, jf. din mail nedenfor.

Først og fremmest vil jeg takke for den kopi af årsrapporten, som du har sendt sammen med din mail.

I Energitilsynets sekretariat skal vi i en årsrapport først og fremmest læse om det lovgrundlag, som årsrapporten er udarbejdet efter. Af anvendt regnskabspraksis ses, at E.ON Produktions årsrapport er udarbejdet efter årsregnskabslovens bestemmelser for mellemstore virsomheder i regnskabsklasse C. Årsrapporten er ikke udarbejdet efter varmeforsyningslovens prisbestemmelser. Det betyder, at vi hverken kan eller må konkludere noget om, at varmeforsyningslovens prisbestemmelser ikke er overholdt, selv om der er et stort regnskabsmæssigt opgjort overskud i E.ON Produktions årsrapport.

Jeg vil tillade mig at indskyde en henvisning til sagen om VEKS på Energitilsynets hjemmeside (fra 2007). Det viste sig her, at den egenkapital, som VEKS havde oparbejdet i selskabets årsrapport, skyldes den regnskabsmæssige behandling af afskrivninger i årsrapporten efter den regnskabspraksis, som VEKS havde valgt her. Afskrivningerne i varmepriserne fulgte varmeforsyningslovens afskrivningsregler.

Dermed siger jeg ikke, at der ikke er noget at komme efter hos E.ON Produktion efter varmeforsyningsloven. Det er det vi er i gang med at forhandle med E.ON om, på baggrund af, at Energitilsynet tidligere har tilkendegivet, at prisfastsættelsen på visse af de i tilkendegivelsen nævnte områder er urimelig. Men det skal retfærdigvis nævnes, at E.ON Produktion i årsrapporten selv kommer ind på Energitilsynets sag om E.ON's prisfastsættelse.

Energitilsynet har ingen beføjelser til at bedømme årsrapporter, der er udarbejdet efter årsregnskabsloven, det vil sige gribe ind over for et værk på grundlag af værkets årsrapport, fordi årsrapporten er udarbejdet efter årsregnskabsloven. Det, som vi i Energitilsynets sekretariat kan gøre i en sagsbehandling, er at anmode værket om en afstemning mellem årsrapporten og de regnskabseftervisninger, som værket anmelder til Energitilsynet.

Af ovennævnte grunde kan vi ikke kommentere din opfattelse af, at det på baggrund af årsrapportens regnskabsmæssige overskud er et faktum, at E.ON Produktion i priserne har opkrævet mere end de nødvendige omkostninger efter varmeforsyningsloven.

Med venlig hilsen
Hans Rysgaard Jensen
Specialkonsulent
Sekretariat for Energitilsynet / Konkurrencestyrelsen

Kære Hans Rysgaard.   Tak for

Kære Hans Rysgaard.
 
Tak for dit svar.
 
Når E.ON til stadighed hævder, at de følger varmeforsyningsloven til punkt og prikke, kan det undre, at E.ON har valgt en regnskabspraksis, der gør det temmelig uigennemskueligt at konstatere, om varmeforsyningslovens prisbestemmelser er overholdt. Her fornemmer jeg, støder vi på den uigennemsigtighed, som I har påpeget i jeres rapport.
 
Du skriver, at det, I kan gøre, er at anmode værket om en afstemning mellem årsrapporten og de regnskabseftervisninger, som værket har anmeldt til Energitilsynet. Skal der finde et tilsyn og en kontrol sted, er det vel nærmest en nødvendighed at forlange en sådan afstemning. Så vi hører meget gerne nærmere om, hvad Energitilsynet agter at foretage sig i den anledning.
 
Med venlig hilsen
Marie Louise Allerslev

Kære alle og særlig

Kære alle og særlig Energitilsynet.

Blot lidt opfølgning på ovenstående.

KPMG i Århus har udarbejdet en regnskabsmodel, som både dækker varmeforsyningsloven og regnskabsloven (vedhæftet model og bilag).

Hvordan har Energitilsynet tænkt sig at afstemme E.ONs opgørelser iht. varmeforsyningsloven, opgørelser som skal medsendes prisanmeldelserne til E.ONs regnskab efter årsregnskabsloven, når E.ONs varmeår er forskellige fra regnskabsåret?

Hvordan kan Energitilsynet kontrollere, at E.ON overholder elforsyningslovens § 75?

Venlig hilsen
Boe Carslund-Sørensen

Næstformand for SDE, Sammensluttede Danske Energiforbrugere
www.energiforbrugeren.dk
Formand for FAF, Foreningen Af Fjernvarmeforbrugere
Tlf.: 22 90 70 31/59 66 02 31