Nyt fra Slagslunde Fjernvarmelaug, 6/7-06

I den udsendte orientering af 8/5-06 lovede vi at komme med en ny orientering efter mødet med E.ON den 31/5.

 

Møde med E.ON

Fra E.ON deltog adm. direktør Søren Frahm og afregningskonsulent Emil Fosdal. Regnskab og budget blev fremlagt. Regnskab og budgetter kan I se her: regnskab, budget 1 og budget 2. Udgangspunktet for budgetterne for de kommende år og for E.ONs beregning af vore varmepriser, er regnskabet. E.ON fremhæver, at de skal følge et "hvile-i-sig-selv-princip", som fremgår af kommentarer til Varmeforsyningsloven, hvorefter forbrugernes betaling skal dække omkostningerne.

I regnskabet for 1/5 2005 - 30/4 2006 figurerer en ekstraordinær omkostning på 183.157 kr. Af noterne fremgår det, at det er et beløb, udbetalt til forbrugerne i Slagslunde pga. forkert beregnet fastafgift i de foregående varmeår. Det betyder med andre ord, at det beløb på 961,96 kr., som vi fik tilbagebetalt sidste år, kommer vi selv til at betale igen via den nye pris på varme, der er beregnet på baggrund af regnskabet. Det virker grotesk, men E.ONs folk forklarede, at den omstændighed at E.ON blev pålagt at regulere den forkert beregnede fastafgift med tilbagebetaling af det for meget opkrævede til følge, ikke medfører, at det er ulovligt at opføre denne tilbagebetaling som en ekstra omkostning i det varmeregnskab, der ligger til grund for E.ONs opkrævning hos os, ud fra det oven for nævnte "hvile-i-sig-selv-princip". Det er vi naturligvis ikke enig i. Vi finder det absurd, at tilbagebetaling af for meget opkrævet i strid med, hvad der var gældende efter den gamle § 5.5 i "Almindelige bestemmelser for fjernvarmelevering fra NESAs kraftvarmeværk i Slagslunde" af 7/11 1995, efterfølgende kan pålægges kunderne som en udgift.

Bestyrelsen ville gerne have en forklaring på, hvorledes der var opstået en underdækning på 400.928 kr. fra tidligere perioder, men E.ON påstår, at de ikke kan gøre rede for tidligere afskrivninger i NESAs regnskaber.

På en skriftlig henvendelse fra en bruger her i Slagslunde har E.ON Varme Danmark A/S' advokatfirma DLA Nordic A/S oplyst, at varmeprisen bliver udregnet efter formlen i de almindelige bestemmelsers § 5.4, hvor den gennemsnitlige gaspris i 2005/06 var 6,301 kr. Ny varmepris: 492 x 6,301 : 2,989 = 1037,16 kr. pr. MWh : 3,6 = 288,10 kr. pr. GJ ekskl. moms = 360 kr. incl. moms pr. GJ. Det er den varmepris, som E.ON har meddelt forbrugerne, vi skal betale fra 1.maj 2006. Stigningen i priserne på varmeleverancen, oplyses det, skyldes udelukkende udviklingen i naturgaspriserne, men at der derimod ikke har været stigning i driftsomkostningerne.

Til 1 GJ bruges 25,25253 m3 gas. Det kan således konstateres, at af den oprindelige variable betaling på 492 kr. pr. MWh = 136,67 kr. pr. GJ ekskl. moms er det kun knap 76 kr., der vedrører gasprisen (ved 100% udnyttelse af brændværdien i gassen). Den resterende del på ca. 60 kr. må så formentlig dække faste omkostninger. Af den nye varmepris på 288,10 kr. ekskl. moms, vedrører kun 159,10 kr. gasprisen (ved 100% udnyttelse af brændværdien i gassen). Den resterende del på op til 129 kr. må så dække faste omkostninger. Af disse regnestykker ses det, at omkostningsdelen i takt med gasdelen er steget med mere end 50%. E.ONs folk kunne ikke give nogen begrundelse for dette forhold, andet end at man har fulgt formlen i § 5.4, og såfremt man ikke havde fået faste omkostninger dækket ad denne vej, ville underskuddet have været så meget større, som man så måtte opkræve på anden måde. Deres påstand er som nævnt, at indtægter og udgifter (i de af NESA/E.ON udarbejdede regnskaber og budgetter) skal balancere ud fra et "hvile-i-sig-selv-princip", uanset indgåede aftaler.

SFL spurgte endvidere om, hvorfor omlægningen af den faste omkostning, jf. § 5.5 til et abonnement og en m2 afgift har medført et højere provenu for E.ON.

588.300 kr. ekskl. moms i 2005/06 (2.451,25 kr. x 240 brugere).
706.891 kr. ekskl. moms i 2006/07 (532 kr. x 240 brugere = 127.680 kr. + 14,40 kr. x 40.223 m2 = 579.211 kr.)

En stigning på 118.591 kr. Dette spørgsmål fik SFL heller ikke svar på.

Til orientering kan det oplyses, at den samlede dækning af faste omkostninger via abonnementsafgiften var 396.000 kr. ekskl. moms i 1997/98 (2.000 kr. x 198 brugere). 
 

Skriftlige spørgsmål til E.ON og E.ONs svar

Da E.ONs folk ikke kunne svare på bestyrelsens meget væsentlige spørgsmål, blev man enig om, at vi stillede vore spørgsmål skriftligt. Svaret fra E.ON fik vi den 28. juni. Vore spørgsmål og E.ONs besvarelse kan ses her: e-mail korrespondance med E.ON vedrørende regnskabsmæssige spørgsmål - juni 2006. Bestyrelsen er langt fra tilfreds med svaret, men på grund af ferie må vi udskyde en fornyet henvendelse til E.ON til efter sommerferien. Herefter vil bestyrelsen træffe beslutning om, hvad der videre skal ske i sagen. Bestyrelsen mener ikke, at de opkrævede priser for varmeleverance er i overensstemmelse med den indgåede kontrakt og aftale, som den enkelte forbruger i sin tid indgik med NESA. 
 

Ændring af opkrævningsterminerne

E.ON har fra 1. maj 2006 ændret sine opkrævningsterminer, således at kvartalsopkrævningerne er skubbet en måned frem til juli, oktober, januar og april i stedet for august, november og februar med årsopgørelse i juni. Det har SFL klaget over, fordi det for nogle har givet likviditetsproblemer i juli måned. E.ON har svaret, at man ikke agter at flytte a conto raterne tilbage igen, og at ændringen er sket, fordi man ønsker en enklere regningscyklus, hvor der udsendes 4 a conto regninger (i stedet for 3) i løbet af et varmeår + en årsopgørelse i juli måned sammen med det nye varmeårs første a conto afregning, og at omlægningen i øvrigt har betydet, at alle kunder i år har haft en lang likviditet fra 7. februar 2006 til 7. juli 2006. Ændringen blev meddelt kunderne i brev af 24. april 2006. 
 

Oversigt over de sidste 3 års varmeforbrug

SFL har gjort opmærksom på, at den enkelte forbrugers årsopgørelse ikke indeholder en oversigt over de sidste 3 års varmeforbrug, således som det hidtil har været tilfældet. E.ON har svaret, at oversigten vil komme på regningerne til næste år, men at oplysningerne for de sidste 3 år findes på deres hjemmeside www.eon.dk. Under punktet privatkunde, selvbetjening kan man taste sig ind med kundenr. og webkode (fremgår af årsopgørelsen). Derefter klikke ind på kundeoplysninger. Nederst på siden er der en oversigt over de sidste 3 års forbrug. 
 

Ny orientering til efteråret

Næste orientering vil blive udsendt i løbet af efteråret. Men kommentarer til denne redegørelse på mail til undertegnede er meget velkomne. Vi vil også bede jer om at informere dem af jeres naboer, som I kender, og som ikke har Internetadgang, om det her udsendte.

 

Slagslunde, den 6. juli 2006