E.ON budgetterer med ulovlig underdækning i sine nye priser -- og Energitilsynets svar

Til Energitilsynets sekretariat
att. specialkonsulent Hans Rysgaard

Kære Hans Rysgaard,

Jeg har nu modtaget aktindsigtsmaterialet vedr. E.ONs anmeldelser af de nye budgetter og priser for de forskellige forsyningsområder (i alt 136 dokumenter, men med så mange dubletter, at det egentlige antal kun blev 31, da jeg omsider fik hittet rede i det hele).

Jeg har kun haft tid til at gå i detaljer vedr. Slagslunde. Min analyse viser at E.ON budgetterer med underdækning i varmeåret 2009/2010. De anmeldte budgetter for 2009/2010 og 2010/2011 er vedhæftet.

På side 1 i anmeldelsesblanketten er der anført at

Der tages udgangspunkt i de poster for nødvendige omkostninger, der er anført i varmeforsyningslovens § 20, stk. 1 (pkt. 1 - 10).
Indtægterne fra forbrugsafregningen, gebyrer mv. (pkt. 11 - 15) afspejler de nødvendige omkostninger.
Efter varmeforsyningsloven skal omkostninger i alt, pkt. 10, dækkes af indtægter i alt, pkt. 15. Der må ikke budgetteres med over- eller underdækning.

Jeg hæfter mig ved at det således er i strid med varmeforsyningsloven at budgettere med underdækning.

I budgetanmeldelsen for 2009/2010 anfører E.ON under pkt. 14.2 en underdækning fra året før på kr. 3.459.000, medens den samme post i budgetanmeldelsen for 2010/2011 er anført til kr. 3.800.000. Underdækningen er således budgetteret som voksende. Helt præcis er der dermed budgetteret en underdækning for varmeåret 2009/2010 på kr. 341.000, hvilket er ulovligt jf. citatet ovenfor.

I referatet fra forhandlingsmødet mellem E.ON og Energitilsynets sekretariat den 3. november 2009 (ligeledes vedhæftet) anføres det at

[E.ONs] forslag til tarifstrukturen er ikke urimelig. Energitilsynets sekretariat har derfor ikke bemærkninger til metoden. Afgørelse herom udarbejdes.
Afgørelsen vil ikke indebære, at Energitilsynets sekretariat godkender de priser, der bliver anmeldt som følge af metodens anvendelse.

Jeg skal hermed anmode om at ovennævnte ulovlighed inddrages i den nævnte afgørelse, således at E.ON pålægges at sørge for at der ikke budgetteres hverken med over- eller med underdækning. Anmodningen gælder også E.ONs øvrige forsyningsområder, hvor lignende forhold måtte forekomme.

Med venlig hilsen
Jens Allerslev
8. november 2009

 

Energitilsynets svar, modtaget den 9. november 2009

Kære Jens Allerslev

Tak for din mail af 8. november 2009, i hvilken du peger på, at E.ON i Slagslunde budgetterer med en underdækning på 341 t.kr. i 2009/2010. Du anmoder Energitilsynet om i afgørelsen om E.ON's tariferingsmetode, jf. referat af sekretariatets møde med E.ON den 3. november, at inddrage denne omstændighed, således at E.ON hverken budgetterer med en over- eller underdækning.

Du har ret i, at Energitilsynets administration af varmeforsyningslovens prisbestemmelser foreskriver, at der er balance mellem budgetterede indtægter og budgetterede omkostninger i de budgetter, som anmeldes til Energitilsynet, når der ses bort fra tidligere over- eller underdækninger i priserne.

I sekretariatet gør vi en del ud af at forklare værkerne det hensigtsmæssige i, at de budgetterede priser så langt som muligt afspejler de omkostninger, som man på budgettidspunktet mener at få i løbet af budgetåret (varmeåret). Der er efter varmeforsyningsloven ingen grund til at budgettere med en underdækning. Hvis værket ikke vil budgettere med prisstigninger i et år, ser vi ind imellem, at der anmeldes et fuldt omkostningsbudget, men at indtægtssiden ikke afspejler det fulde budget. En (dårlig) løsning ville være blot at tilpasse omkostningsbudgettet til det fastlagte indtægtsbudget. Men hvorfor det, når loven giver værket mulighed for fuld omkostningsdækning, så længe der er tale om nødvendige omkostninger.

Grunden til, at vi i sekretariatet gør en del ud af det her, er, at vi har praktiske eksempler på, at et værk på sigt kan komme i økonomisk uføre, hvis værket ikke i tide får dækket omkostningerne.

Jeg tillader mig at tro på, at E.ON til fulde er klar over, at der ingen grund er til efter varmeforsyningsloven at budgettere med en underdækning. Jeg tror også på, at E.ON i øjeblikket gør sig temmelig mange bestræbelser på at få landet så meget af denne sag som muligt på en ordentlig måde. Herunder, at E.ON, jf. referatet af mødet den 3. november, fuldt ud imødekommer Energitilsynets tilkendegivelse på tariferingsområdet ved selv at foreslå tariferingsmetoden. De prisanmeldelser, som vi ser i øjeblikket, afspejler denne del af Energitilsynets tilkendegivelse, og de drøftelser, som sekretariatet har med E.ON.

At ændringen i tariferingsmetoden kan give støj i de prisanmeldelser som følger af ændringen, kan jeg godt forstå, fordi en tarifændring er en omfattende opgave. Læg herunder mærke til, at det var sekretariatet som forlangte, at forslaget til tarifændringen illustrativt også skulle være renset for prisstigninger, så sekretariatet kunne se de prismæssige konsekvenser af selve forslaget.

Med venlig hilsen

Hans Rysgaard Jensen
Specialkonsulent
Sekretariat for Energitilsynet / Konkurrencestyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf. +45 7226 8070
Fax +45 3318 1427
Dir. tlf. +45 7226 8196