Fælles front mod E.ON

2. november 2011

I kølvandet på Operation X' udsendelse samledes 15 repræsentanter for E.ON's fjernvarmekunder i Annebergparken, Hjortekær, Skævinge, Slagslunde og Ørslev-Terslev for at drøfte fælles tiltag mod E.ON's grove udnyttelse af sit monopol.

Mødet mundede ud i nedenstående pressemeddelelse, og grundstenen er dermed lagt til en fælles front mod E.ON.

 

Pressemeddelelse

Utilfredse E-ON-kunder, forsamlet til møde tirsdag den 1. november 2011 på Føllegård i Skævinge, har besluttet at gå sammen i en fælles indsats over for E.ON-koncernens grove udnyttelse af sin monopolstilling på varmeforsyningsområdet.

Varmeforsyningsvirksomhedernes priser er reguleret af varmeforsyningsloven, der tager udgangspunkt i, at varmeforsyningerne er non-profit virksomheder. De må ikke tjene penge. I varmeprisen til forbrugeren må der derfor kun indregnes nødvendige omkostninger. Med E.ON's stordriftsfordele burde disse omkostninger kunne holdes nede på et rimeligt niveau.

Men det princip har E.ON-koncernen imidlertid formået at bryde, således at de gennem deres selskabskonstruktion kan tjene næsten ubegrænset på varmeproduktion og salg, samtidig med at de beskyttes af varmeforsyningsloven. Gennem lån til høje renter og køb af ydelser til meget høje priser hos koncernens moderselskab, skabes der profit til moderselskabet, idet disse omkostninger anses for at være nødvendige omkostninger, der kan indhentes hos forbrugerne. Transaktionerne er ydermere risikofri for koncernen, netop fordi alle omkostningerne indregnes i de varmepriser, som forbrugerne er tvunget til at akceptere. Det skal her tilføjes, at en del forbrugere er bundet af en kommunal tilslutningspligt, der gør deres huse helt usælgelige.

Et særligt kapitel er, at E.ON mener sig berettiget til at kræve godtgørelse ved en forbrugers udtræden, til trods for at dette for privatejede forsyningers vedkommende ikke er lovmedholdeligt ifølge flere domstolsafgørelser.

Det er misbrug af E.ON's monopolstilling på et så avanceret plan, at det endnu ikke er lykkedes at bryde det, hverken for det tilsyn der føres af Energitilsynet på varmeforsyningsområdet, eller for lovgiverne. Værre bliver det, når de ramte forbrugere er forment klageadgang. Energitilsynet afviser nemlig, at forbrugerne er klageberettigede.

Yderligere er vi forbrugere forment adgang til at kontrollere vores varmeleverandørs (E.ON) priser. Det begrundes med, at videregivelse af sådanne oplysninger kan påvirke den fri konkurrence. Den begrundelse burde der sættes et stort spørgsmålstegn ved, når henses til E.ON's monopolstilling på området.

Vi utilfredse E.ON-kunder har nu igennem flere år forsøgt at råbe Energitilsyn, Energiklagenævn, de implicerede kommuner, de kommunale politikere og energiministeren op om E.ON's misbrug af varmeforsyningsloven.

Vi forlanger åbenhed og indsigt i de varmepriser, som E.ON præsenterer os for. Ifølge markedsføringsloven har en forbruger krav på en specificeret regning for at sikre at prisen på den modtagne ydelse kan kontrolleres. Er prisen på ydelsen væsentlig højere, end hvad man kunne forvente, har forbrugeren endda krav på yderligere oplysninger. Hvordan hænger det så sammen med, at vi forbrugere ikke kan forlange det samme af vores varmeleverandør?

Nu er vi ved at få nok. Det kan ikke være rigtigt, at ingen griber ind over for E.ON's forretningsmetoder og E.ON's monopol på varmeforsyningen. Forbrugernes stavnsbinding til E.ON må ophøre og forbrugernes rettigheder må i det hele taget sikres.

Skævinge den 1. november 2011

Utilfredse E.ON-kunder i Annebergparken, Hjortekær, Skævinge, Slagslunde og Ørslev-Terslev
Kontakt: Marie Louise Allerslev, Egetoften 7, Slagslunde, 3660 Stenløse, tlf. 4818 3884.